środa, 5 września 2012

Fakt muzyka: Fryderyk Chopin (książka + płyta CD)



Recenzja nr 23
Czy Chopin trafi pod strzechy?

Fakt kojarzy mi się głównie z tytułami artykułów w stylu Nie śpię, bo trzymam kredens czy Pobił matkę kiełbasą krakowską. I o ile nie mam nic przeciwko istnieniu czasopism opisujących głównie życie gwiazd (Gala, Party itp.), to nie mogę znieść gazet żerujących na ludzkiej tragedii i sensacji najtańszej z możliwych, do których zalicza się Fakt. Nigdy nie kupiłam tego dziennika, więc nic więcej na jego temat napisać nie potrafię. 

Od dawna w witrynach kioskowych i sklepowych rzucały mi się w oczy przeróżne książki i płyty firmowane nazwą tego czasopisma. W taki też sposób natrafiłam wczoraj na małą książeczkę o Chopinie, do której dołączona była płyta z dwunastoma jego utworami (wykonawcy: Ida Czernecka i inni). W sumie bardziej zainteresowała mnie sama płyta. Publikacji o naszym wielkim rodaku mam chyba z dziesięć, a płyty nie mam ani jednej, jego muzyki słucham na youtube.

Książeczka nie jest długa, ma raptem dwadzieścia stron. Formatem zbliżona jest do opakowania płyty CD. Na pierwszych pięciu stronach możemy się zapoznać z życiorysem Chopina. Oczywiście dla osoby bardziej zainteresowanej jego sylwetką nie ma tam nic odkrywczego. Porównałabym to do krótkiego artykułu, w którym zawarte są podstawowe informacje o życiu kompozytora okraszone kilkoma ciekawostkami (znanymi mi już wcześniej). Na następnych stronach przeczytamy teksty o każdym z umieszczonych na płycie utworów. Dla mnie też nic nowego, ale gdybym trafiła na tę publikację np. kilka lat temu - mogłabym się na pewno czegoś ciekawego dowiedzieć. W środku widnieją też dwa zdjęcia przedstawiające dworek w Żelazowej Woli oraz warszawski pomnik muzyka.

Oto tytuły utworów umieszczonych na płycie i opisanych w książeczce:
1. Mazurek F-dur, op. 68 nr 3
2. Walc a-moll, op. 34 nr 2
3. Etiuda c-moll, op. 10 nr 12 - Rewolucyjna
4. Preludium Des-dur, op. 28 nr 15 - Deszczowe
5. Walc Des-dur, op. 64 nr 1 - Minutowy
6. Preludium e-moll, op. 28 nr 4
7. Ballada g-moll, op. 23 nr 1
8. Walc cis-moll, op. 64 nr 2
9.  Mazurek B-dur, op. 7 nr 1 (Vivace)
10. Nokturn Es-dur, op. 9 nr 2
11. Nokturn Des-dur op. 27 nr 2
12. Polonez As-dur, op. 53 - Heroiczny

Cóż mogę więcej napisać o tej krótkiej publikacji? Cieszę się, że się ukazała. Dostęp do niej jest łatwy (widziałam ją w prawie każdym kiosku), cena jest przystępna. Zdaję sobie oczywiście sprawę z tego, że zapewne głównym celem jej wydania był pieniądz, a nie szerzenie kultury wysokiej i kupując książkę przyczyniłam się do zwiększenia zysków nielubianej przeze mnie gazety, jednak może akurat dzięki pojawieniu się tej publikacji ktoś zainteresuje się życiem i twórczością Fryderyka Chopina. A jeśli nawet nie, to poświęci chociaż kilkanaście minut na zapoznanie się z jego biografią zamiast czytać o tym, jak kogoś zaatakowało UFO lub napadła krowa. :-) Literówek i nieścisłości nie znalazłam. Publikację tę oceniam bardzo dobrze, chociaż nie ma w niej niczego oryginalnego, bo przecież celem było co innego - trafienie do jak najszerszego grona odbiorców (nie interesujących się na co dzień tą tematyką). 

Fakt muzyka: Fryderyk Chopin (książka + płyta CD), tekst: Anna Budyńska, korekta: Anna Sot, opracowanie graficzne: Tadeusz Szlaużys, Ringer Axel Springer Polska z o.o., Warszawa 2012

A na koniec możecie posłuchać sobie Etiudy Rewolucyjnej w wykonaniu Janusza Olejniczaka. Robi wrażenie?


I jeszcze Polonez As-dur, op. 53 (Heroiczny) w wykonaniu tego samego pianisty. Coś niesamowitego.




19 komentarzy:

  1. Faktycznie cena nie jest zła, a od czasu do czasu można więc w łatwy i przyjemny sposób wyedukować hi

    OdpowiedzUsuń
  2. Przynajmniej jest jakiś pożytek z tego Faktu!

    OdpowiedzUsuń
  3. Mam nadzieję, że ta publikacja znajdzie duże grono odbiorców. ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Uwielbiam Chopina. Słucham zawsze jak jest mi smutno. Fryderyk zawsze potrafi poprawić mi humor :) czarami do takich śmieciowych gazet jak Fakt dodają na prawdę fajne publikacje. Sama mam kilka takich "dodatków" właśnie z Faktu :) Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na mnie Fryderyk działa różnie, czasem poprawia humor (np. "Rondo F-dur a'la Krakowiak"), czasem (po wysłuchaniu np. "Marsza żałobnego") wpadam w jeszcze większą żałość.

      Co do dodatków do "Faktu" to do tej pory byłam uprzedzona. Jak widać - niepotrzebnie.

      Również pozdrawiam. :)

      Usuń
  5. Odpowiedzi
    1. Nie da się ukryć! :) Od tej pory będę się lepiej przyglądać temu, co ma do zaoferowania (książki, płyty).

      Usuń
  6. Pamiętam jak byłam mała przeczytałam w jakiejś bzdurnej gazecie, że codzienne słuchanie muzyki klasycznej powiększa mózg, znalazłam u mamy Chopina i tak sobie słuchałam przez pół godzinny codziennie :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Co do powiększania mózgu to nie słyszałam o tym, ale niecały rok temu byłam na zajęciach, na które zaproszona została pani opowiadająca o zasadach efektywnego uczenia się. Powiedziała m.in., że na przyswajanie wiedzy dobrze działa słuchania muzyki poważnej(muzyka ma cicho chodzić w tle). Postanowiłam spróbować. Trudno mi napisać teraz, czy rzeczywiście to coś daje, ale właśnie wtedy pokochałam Chopina.:)

      Usuń
  7. ciekawa publikacja, Fakt mnie zadziwił :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Czy można jeszcze kupić tę książkę?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie mam pojęcia, najlepiej popytać w kioskach. :) W czwartek widziałam ją jeszcze w jednym z nich. Nie wiem, jak długo będzie ona jeszcze dostępna.

      Usuń
  9. Wielka moja miłość! <3 Kocham dźwięki muzyki mistrza. Aaaa Etiuda Rewolucyjna...... brak słów. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że podzielasz moje zdanie. :) :)

      Usuń
  10. Great goods from you, man. I have understand
    your stuff previous to and you are just extremely wonderful.
    I actually like what you have acquired here, certainly
    like what you're saying and the way in which you say it. You make it entertaining and you still take care of to keep it wise. I cant wait to read far more from you. This is actually a great site.

    my webpage: legal amphetamines

    OdpowiedzUsuń
  11. An impresѕiνe share! І've just forwarded this onto a friend who had been conducting a little research on this. And he actually bought me lunch because I found it for him... lol. So allow me to reword this.... Thanks for the meal!! But yeah, thanks for spending time to discuss this matter here on your website.

    Visit my blog :: legal highs online australia ()

    OdpowiedzUsuń

Będzie mi bardzo miło, jeśli zostawisz po sobie choć kilka słów w komentarzu. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...