sobota, 9 lutego 2013

Dariusz Rekosz "Detektywów para - Jacek i Barbara. Tajemnicza szafa"



Detektywów para - Jacek i Barbara to cykl powieści detektywistycznych dla nastolatków pióra Dariusza Rekosza (ur. w 1970 r. w Sosnowcu) z jedynymi w swoim rodzaju ilustracjami autorstwa Bohdana Butenki. Do tej pory ukazały się trzy części, omawiana przeze mnie Tajemnicza szafa, Żółta walizka oraz Naszyjnik królowej, ale tak naprawdę wszystko zaczęło się od propozycji napisania scenariuszy słuchowisk radiowych, którą p. Dariusz otrzymał od Radia BIS.  I tak w 2007 r. powstały trzy części opowieści o przygodach dwójki nastoletnich detektywów, Jacka i Barbary. Po kilku latach autor wpadł na pomysł, by owe scenariusze przerobić na komiks. Zwrócił się do samego Bohdana Butenki (ur. w 1931 r. w Bydgoszczy). Ostatecznie zamiast komiksu powstały bogato ilustrowane książki.

Nie jest to debiut pisarza, ma on na swoim koncie m.in. serie: Mors, Pinky i... (z ilustracjami Butenki) i Czarny Maciek, a także książki dla dorosłych takie jak np. parodia Kodu Leonarda Da Vinci pt. Szyfr Jana Matejki  i thrillery: Siostrzyczka, Zamach na Muzeum Hansa Klossa.


Jacek i Barbara to, wbrew pierwszemu skojarzeniu, wcale nie zakochana para, a po prostu dwójka bardzo dobrych przyjaciół z miejskiego podwórka. Narratorem powieści jest Leon Filipiak, sąsiad bohaterów, który w przeszłości związany był z policją i rozwiązywał kryminalne zagadki. Nie uczestniczy w większości zdarzeń, są one mu znane z opowieści Basi i Jacka, którzy często go odwiedzają i opowiadają o tym, co ich spotkało ciekawego. Pewnego dnia podzielili się z nim historią, w której kluczową rolę odgrywa stara szafa, a oprócz niej - osiedlowy salon zegarmistrzowski i... grzyby. Detektywi-amatorzy natrafiają na szajkę trzech niebezpiecznych przestępców. Na szczęście na końcu zostają oni ukarani, zanim jednak do tego dojdzie, dzieci wraz z rodzicami czeka groźna konfrontacja.

Pomimo tego, że dzieckiem czy też nastolatkiem już dawno nie jestem, fabuła wciągnęła mnie, poczułam też klimat mojego dawnego podwórka. Akcja książki toczy się na wakacjach, których sporą część tam właśnie spędzałam. Z perspektywy dorosłego mogę jedynie napisać, że przypadkowy splot niektórych wydarzeń wydał mi się zbyt nieprawdopodobny, ale myślę, że nie ma co porównywać książki kryminalnej dla dzieci z tymi przeznaczonymi dla dorosłych.

Ogromny atut pozycji to oczywiście ilustracje Butenki. Są one tak charakterystyczne, że chyba nie sposób nie odgadnąć już na pierwszy rzut oka, że stworzył je ten znany już trzem pokoleniom Polaków ilustrator. 

Jeśli chodzi o wygląd i korektę, to nie mam pozycji nic do zarzucenia. Krój pisma jest czytelny, okładka twarda, będzie więc wytrzymała. Nie zauważyłam literówek ani błędów. Polecam do czytania dzieciom dziewięcio-dziesięcioletnim i starszym. Na koniec dodam, że książka uzyskała tytuł: Najlepsza Książka na Lato 2012 (kategoria: Dla Dzieci) w plebiscycie internetowym portalu Granice.pl.

Dariusz Rekosz, "Detektywów para - Jacek i Barbara. Tajemnicza szafa", ilustr. Bohdan Butenko, Wydawnictwo Dreams, Rzeszów 2012.

Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Dreams.
Książka przeczytana w ramach wyzwania Polacy nie gęsi.

13 komentarzy:

  1. Świetna pozycja. Dam bratu do przeczytania :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Recenzja bardzo zachęcająca, nawet sama chętnie bym sięgnęła. Okładka wspaniała.

    OdpowiedzUsuń
  3. Autor pięknie przełamał ten wierszykowy stereotyp. :D

    OdpowiedzUsuń
  4. Zaraz mi się przypomina taki serial-Jan i Barbara!Ilustracje Bohdana Butenki są takie wyjątkowe,że od razu ma się ochotę na tę książkę.

    OdpowiedzUsuń
  5. Nie wiedziałam, że taki cykl istnieje. Będę miała go na uwadze :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Rekosza znam z "Siostrzyczki" i uważam, że jest pisarzem zdolnym, obdarzonym bogatą wyobraźnią i potrafiącym zaciekawić. Jednak właśnie ta wybujała wyobraźnia i skłonność do wymyślania zbyt nieprawdopodobnych wydarzeń raziła mnie w powieści dla dorosłych. Myślę, że przy pozycji dla młodzieży wypadło to o wiele ciekawiej i zabawniej. Poza tym bardzo podoba mi się okładka, przypomina mi powieści dla młodych czytelników w starym, dobrym stylu

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie takie wydarzenia rażą właśnie w powieściach dla dorosłych, w literaturze dziecięcej/młodzieżowej podchodzę do tego trochę inaczej, ale i tak postanowiłam napisać o tym w recenzji. A okładka jest rewelacyjna, tak jak piszesz - w starym stylu, przypomina mi niektóre książki z mojego dzieciństwa. :)

      Usuń
  7. masz wspaniałego bloga! będzie mi miło jeśli spodoba Ci się mój i również go zaobserwujesz ;))

    OdpowiedzUsuń
  8. Zdarzenia nieprawdopodobne wcale nie są niemożliwe. A ich sploty zdarzają się w najlepszych pozycjach. Dzieki temu nie ma nudy, jak u innych autorów. Rekosz bije ich na głowę. Polecam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nigdzie nie napisałam przecież, że zdarzenia nieprawdopodobne są niemożliwe, wspomniała jedynie, że splot niektórych wydarzeń wydał mi się zbyt nieprawdopodobny. Takie wrażenie może mieć zresztą głównie dorosły, nie dziecko, dlatego również polecam te książki.

      Usuń

Będzie mi bardzo miło, jeśli zostawisz po sobie choć kilka słów w komentarzu. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...