środa, 24 kwietnia 2013

Rzeszów: Empik zaprasza na spotkanie z Bohdanem Butenką


Wtorkowe spotkanie z Lidią Miś to nie wszystko, co przygotował rzeszowski Empik w tym tygodniu. Już jutro, 25 kwietnia o godz. 11:00, gościem Empiku mieszczącego się w Galerii Rzeszów (Al. Piłsudskiego 44) będzie znany kilku pokoleniom czytelników ilustrator Bohdan Butenko.
Założę się, że nawet jeśli ktoś nie kojarzy jego nazwiska, najprawdopodobniej miał styczność z jego ilustracjami (przykład poniżej). Korzystając z tego, że pracuję zdalnie z domu i mogę sobie zrobić przerwę w środku dnia (nadrabiać będę wieczorami lub w weekend, trudno), na pewno się pojawię na tym spotkaniu. Nie mogłabym przepuścić takiej okazji! Możliwość zobaczenia i wysłuchania na żywo takiej osobistości będzie dla mnie niesamowitym zaszczytem.
Kilka miesięcy temu wspominałam o nim przy okazji recenzji dwóch książek Dariusza Rekosza, które zilustrował: Tajemnicza szafa oraz Żółta walizka, opowiadających o przygodach młodocianych detektywów-amatorów, Jacka i Basi.

Jeśli tylko macie możliwość, zachęcam do udziału w tym spotkaniu!

Kilka słów o Bohdanie Butence (źródło):

Bohdan Butenko - urodził się 8 lutego 1931 roku w Bydgoszczy. Spędził tam jednak tylko 8 lat swojego życia, bo już jesienią (październik) 1939 roku - miesiąc po wybuchu II wojny światowej - przeniósł się do Warszawy, gdzie mieszka do dzisiaj.

Ukończył najpierw Państwową Wyższą Szkołę Sztuk Plastycznych, a następnie studia na Akademii Szuk Plastycznych (1955). Tam właśnie bronił dyplomu w pracowni Jana Marcina Szancera, wykonując ilustracje do książki pod tytułem "Opowieść o tulskim mańkucie i stalowej pchle" (autor: Mikołaj Leskow).
W roku ukończenia studiów, Bohdan Butenko został redaktorem artystycznym wydawnictwa Nasza Księgarnia (1955) i to on zatwierdzał projekty graficzne książek, które trafiły później do druku. W NK pracował blisko 10 lat.
Od roku 1956 rozpoczął ilustrowanie książek różnych pisarzy (zarówno w kraju, jak i za granicą) i stał się także autorem szeregu własnych, kultowych produkcji.

Z tych najbardziej znanych należy wymienić:
"Pierwszy! Drugi!! Trzeci!!!" (KAW, 1975)
"Pyś, czyli wiadukt nad chaszczami" (Literatura, 1998)
"Bałwanka Gapiszona" (Ezop, 2001)
"Gapiszon i krokodyl" (Ezop, 2003)
"To ja, Gapiszon" (Egmont, 2003)
"Krulewna Śnieżka" (Nasza Księgarnia, 2008)
oraz wiele innych, w tym cykl o Kwapiszonie (Nasza Księgarnia).
Współpracował z wieloma wydawcami oraz z czasopismami dla dzieci i młodzieży - "Miś", "Płomyczek", "Płomyk", "Świerszczyk". Jego ilustracje pojawiały się także w "Świecie Młodych", a przygody "Gapiszona" zostały zekranizowane.
Jest laureatem wielu nagród.

1 komentarz:

  1. Kiedy kilka lat temu na spotkaniu z panem Bohdanem podsunąłem mu do podpisu książkę "TEODOREK" był zaskoczony jej widokiem - roczni '68. "Skąd pan ma taka stara książkę?". "Moja z dzieciństwa" - przyznałem zgodnie z prawdą. Uwielbiałem Jego rysunki. Miałem całą serię przygód Gucia i Cezara, Gapiszona! Bardzo sympatyczny i ciepły Starszy Pan.
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń

Będzie mi bardzo miło, jeśli zostawisz po sobie choć kilka słów w komentarzu. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...