niedziela, 5 maja 2013

Małgorzata Skowrońska, ks. Robert Nęcek "Chłopiec z Wadowic. Biografia błogosławionego Jana Pawła II dla dzieci"


Recenzja nr 83, Małgorzata Skowrońska, ks. Robert Nęcek "Chłopiec z Wadowic. Biografia błogosławionego Jana Pawła II dla dzieci"

Dziś chciałabym zaprezentować Wam wyjątkową publikację. Kierowana jest głównie do dzieci, ale polecam ją też dorosłym, którzy pamiętają czasy pontyfikatu Jana Pawła II. 


Od śmierci Jana Pawła II minęło niedawno osiem lat. Nim się obejrzymy, dorośnie pokolenie, które nie będzie pamiętało czasów, w których żył i działał ten wielki Polak. Ja sama urodziłam się w latach osiemdziesiątych, więc zarówno całe moje dzieciństwo , jak i wczesna młodość, przypadły na okres Jego pontyfikatu. Bardzo dobrze pamiętam też okoliczności, w których dowiedziałam się o jego śmierci. Kiedy czytałam książkę, oglądałam ilustracje czy zdjęcia, wspominałam chwile, w których przed ekranem telewizora wypatrywało się papieskiego samolotu mającego wylądować na polskim lotnisku czy wysłuchiwało się tak zabawnych, jak i wzruszających historii z Nim związanych. Miałam zresztą okazję widzieć Go na własne oczy, gdy przejeżdżał ulicami mojego miasta - Rzeszowa.

Małgorzata Skowrońska, zwracając się na początku książki do rodziców, pisze, że warto opowiadać dzieciom o papieżu Polaku. Oddam na chwilę jej głos: To, co nam wydaje się oczywiste, dla najmłodszych już takie oczywiste nie jest. Wadowickie historie są dla naszych dzieci tak odległe, jak dla nas opowieści wojenne dziadków. Rośnie pokolenie, które z racji wieku z papieżem nie mogło się spotkać. [1] Nie wiem oczywiście, jak ta książka będzie odebrana przez dziecko, w którego wspomnieniach nie jest obecny Jan Paweł II. Moje wrażenia z lektury będą z pewnością zupełnie inne z uwagi na mój bagaż wspomnień związanych z postacią Karola Wojtyły.

Książka podzielona jest na osiemnaście rozdziałów. Każdy z nich poświęcony jest innemu zagadnieniu związanemu z Ojcem Świętym. I tak np. jeden traktuje o wczesnym dzieciństwie Lolka, inny o papieskich podróżach, a jeszcze inny o zamiłowaniu Ojca Świętego do sportu. Jest też oczywiście rozdział opowiadający o śmierci naszego Rodaka oraz o procesie beatyfikacyjnym. Czy wiecie, w jakich okolicznościach Ojciec Święty powiedział hau hau? Z kim wypalił fajkę pokoju? Jakie kraje odwiedził? Co lubił jadać? Jaki wierszyk o nim ułożyli w szkolnych czasach jego koledzy? Czy był supermenem? Tego i wielu innych ciekawych informacji można dowiedzieć się z tej właśnie publikacji.

Wiele ważnych i ciekawych informacji ukazano w kolorowych ramkach, w podpisach pod ilustracjami. oraz w specjalnej Ściądze dla rodziców. Dzięki temu możemy dowiedzieć się np., jak nazywają się poszczególne elementy stroju papieskiego oraz zapoznać się z kalendarium (w samych rozdziałach nie ma zbyt wielu dat). W ramkach przeczytamy dodatkowe informacje i ciekawostki np. o papieskich pojazdach czy słynnych już kremówkach. Z tyłu książki jest też mapa świata, na której zaznaczone są miejsca, do których pielgrzymował Jan Paweł II.

Rozdziały o papieżu przeplatane są kazaniami (choć to określenie nie do końca tu pasuje) dla dzieci autorstwa ks. Roberta Nęcka. Rozważania te są krótkie i, podobnie jak cała biografia, napisane przystępnym i nienużącym językiem. Nie ma tu tak często występującego w podobnych tego typu publikacjach patosu. Autorzy zadbali też o wyjaśnienie młodemu czytelnikowi tych zagadnień, które mogą być dla niego niezrozumiałe. Przytaczając np. historię o tym, jak mały Lolek wraz z kolegą wykradł na chwilę szablę policjanta, nie zapomniano wytłumaczyć dzieciom, skąd u policjanta szabla zamiast pistoletu. 

Pisząc o tym albumie nie mogłabym pominąć wspomnienia o idealnie dobranych zdjęciach oraz pięknych ilustracjach autorstwa Kamili Stankiewicz. Szata graficzna publikacji jest dopracowana i atrakcyjna dla czytelnika. Muszę pochwalić też dobrej jakości papier użyty do druku oraz zupełny brak literówek i błędów. Twarda okładka z chwytającym za serce zdjęciem również zdobyła moje uznanie. Wartość publikacji podnosi fakt, że ukazała się pod patronatem kardynała Stanisława Dziwisza.

Lektura tej książki była dla mnie niesamowitym przeżyciem, choć dzieckiem już dawno nie jestem. Jej czytaniu towarzyszył uśmiech, ale pojawiały się i łzy. A kiedy moja córka jeszcze trochę podrośnie, na pewno zapoznam ją z tą publikacją. Album wydaje mi się wprost idealnym pomysłem na prezent z okazji Pierwszej Komunii Świętej. Rozejrzyjcie się za nim w księgarniach, jeśli wybieracie się na taką uroczystość.

Przypisy:
1. Małgorzata Skowrońska, ks. Robert Nęcek Chłopiec z Wadowic. Biografia błogosławionego Jana Pawła II dla dzieci, s. 5

Małgorzata Skowrońska, ks. Robert Nęcek, "Chłopiec z Wadowic. Biografia błogosławionego Jana Pawła II dla dzieci", ilustr. Kamila Stankiewicz, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2012.

Za wzruszenia i uśmiechy podczas lektury dziękuję Wydawnictwu Zielona Sowa.



książka bierze udział w wyzwaniach: Polacy nie gęsi i History Books.

8 komentarzy:

  1. Nie miałam okazji czytać biografii tego wspaniałego człowieka ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. właśnie się rozglądam od jakiegoś czasu za biografią naszego ukochanego papieża

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiadomo, że biografia dla dzieci nie zastąpi szczegółowej książki skierowanej do dorosłego czytelnika, niemniej jednak i tę warto mieć na swojej półce. :)

      Usuń
  3. Myślę, że może być ciekawa :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest! :) I to nie tylko dla dzieci. ;)

      Usuń
  4. Warto ją kupić moim zdaniem dla dziecka

    OdpowiedzUsuń

Będzie mi bardzo miło, jeśli zostawisz po sobie choć kilka słów w komentarzu. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...