sobota, 31 grudnia 2016

Spotkania z poezją: Adam Juchniewicz


Dawno już nie pisałam Wam o wierszach, nad którymi na dłużej się pochyliłam. A już jakiś czas temu zapoznałam się z poezją Adama Juchniewicza. Dziś chcę Wam zaprezentować jego sylwetkę i twórczość. Do mnie szczególnie trafił pierwszy wiersz pt. “Dom”.

Adam Juchniewicz jest kulturoznawcą specjalizującym się w kulturze, religiach i filozofiach Chin. “Dawniej poeta, obecnie bloger i aspirujący pisarz” - mówi o sobie. Jego wiersze zostały nagrodzone w Ogólnopolskim Konkursie Poetyckim im. Stanisława Czernika oraz Konkursie Poetyckim Poczty Literackiej Radia Białystok.
O Chinach pisał m.in. dla magazynu podróżników “Poznaj Świat”. Jest też współautorem “Powszechnej Encyklopedii Filozofii”. Autor bloga "Kolejny rok w Chinach". Tłumacz. Mieszka w Chinach, w prowincji Fujian. Poza ojczystym językiem polskim, płynnie posługuje się też chińskim, angielskim i rosyjskim.
Wybrane wiersze z tomiku "W nieznane" (wiersze z lat 1991-1996):
dom
dom
jakie to proste i piękne słowo
ja wiem że ty mnie kochasz
ty wiesz że ja cię kocham
i to już jest
nasz dom
to tak jakby
dziecko w pocerowanych dobrocią spodenkach
stało bose na ciepłym chodniku
zadzierając główkę
w pewności że znajdzie wzrokiem
babunię w rozsłonecznionym oknie
w takiej chwili
nawet ateista wierzy w Boga
bo przecież on na pewno istnieje
... skoro się uśmiecha!
dziś za wcześnie
dziś za wcześnie na umieranie
jeszcze tego nie umiem
już wiem jak żyć
uśmiechem jak rękawem
ocierać łzy
powracać niehałasliwie
po zagubionego na szlaku
ale czymże byłoby moje umieranie
jeśli w pustkę?
nie znacie dnia
lecz gdzie mój kaganek?
nie umiem odnaleźć tej nadziei
nikomu niepotrzebne
i zrozumiałem
najstraszniejszą mękę Jezusa:
nie gwoździe
wszyte w żywe ciało
i nie wyłamane ciężarem ręce
ale nikomu niepotrzebne
serce naiwne miłością
oto stajesz sam
oto stajesz sam
do pojedynku
- z tych ostatecznych
to dlatego po drodze
obcięto ci język
byś nie mógł prosić
ani ułaskawiać

walcz

1 komentarz:

  1. Poeta... jak to dziwnie brzmi... Choc zaprezentowane wiersze nie porywaja, dostrzegam w nich pewien spokoj, i ta dlon, co je pisala - taka dojrzala.

    OdpowiedzUsuń

Będzie mi bardzo miło, jeśli zostawisz po sobie choć kilka słów w komentarzu. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...